Pensioen en verzekeringen: voorkom boetes en klotsende oksels

Er komt een moment dat je denkt: “Tsja, moet ik niet iets doen met pensioen en verzekeringen?” Hoe pak je die droge stof aan? En vooral: durf jij het anders te doen?

Hoe organiseer je dat in een paar stappen, wat moet je doen en waar kun je op letten?

Stap 1: Check eerst of je aan een CAO vastzit.

Dit is een fiscale verplichting. Afhankelijk van jouw bedrijfsactiviteit deelt de belastingdienst je in een sector in. En aan die sector zit een CAO vast. Of niet. De meeste bedrijven willen vermijden dat ze vastzitten aan een CAO omdat dit allemaal verplichtingen (en kosten!) met zich meebrengt. Een goede fiscalist en een jurist moeten je hierbij helpen. Blijkt dat je aan een CAO vastzit, dan zit daar meestal een verplicht pensioen en soms ook verzekeringen aan vast. Blijf dit checken zo om de 2 à 3 jaar. Voorkom boetes. Eén van mijn klanten kreeg een enorme boete omdat ze de verkeerde inschatting hebben gemaakt en niet in de juiste sector waren ingedeeld. Er zijn CAO’s en pensioenfondsen actief op zoek naar bedrijven die eigenlijk CAO plichtig zijn, maar zich niet ‘melden’. Voorkom hoge boetes en klotsende oksels, check, check, dubbel check.

Stap 2: Welke verzekeringen kun je af sluiten? Waar moet je aan denken?

a. De aansprakelijkheidsverzekering voor jezelf en je mensen. Reizen je mensen veel? Vergeet de reisverzekering niet.

b. Arbeidsongeschiktheid verzekering. Wanneer jouw medewerkers (volledig danwel gedeeltelijk) arbeidsongeschikt worden verklaard kunnen ze terugvallen in inkomen. Bijvoorbeeld door een ernstige ziekte of ongeval. Het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt is het vaak ernstig en al verdrietig genoeg. En dan valt jouw medeweker terug op ingewikkelde WIA, IVA, WGA- uitkeringen. Om een lang verhaal kort te maken, vallen de meeste mensen (gigantisch) terug in inkomen. Deze terugval kun je verzekeren.

c. Ziektekostenverzekering. Als bedrijf kun je je bij het UWV of bij ‘commerciële’ verzekeringsmaatschappijen verzekeren tegen kosten die hoog op kunnen lopen als je een zieke medewerker hebt.

Of het loont om verzekeringen af te sluiten, is dan de vraag. Laat je hierin goed adviseren. Verzekeringen zijn vaak een kwestie van ‘wat als…’

Vind je dit een interessant artikel? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Stap 3: Pensioen wat te doen?

Grotere bedrijven hebben vaak een (verplicht) collectief pensioen, met een bijdrage van de werkgever en van de werknemer. Je kent de namen wel Nationale Nederlanden, Delta Lloyd etc. Maar hoe doe je dat nou als klein startend bedrijf? Durf het anders te doen, maar regel wel iets. Je kunt bijvoorbeeld als eerste stap de ruimte vanuit de WKR benutten voor je werknemers. Zo kunnen ze zelf beslissen wat ze met dit geld doen. Of kijk eens bij www.brandnewday.nl, hiermee krijgen jouw werknemers zelf controle over wat er met hun pensioengeld gebeurt en ook wat voor risico ze nemen. Het belangrijkste is om iets te doen en vooral in overleg te gaan met je medewerkers. Startende bedrijven hebben vaak jonge mensen in dienst. Wat willen ze zelf? Het geld stoppen in een fonds of liever in de aflossing van hun hypotheek?

En tot slot een tip: communiceer.

Leg uit aan je team waar je mee bezig bent, dat je graag stappen wilt maken om het goed te regelen. Betrek een paar medewerkers in je stappen, zo sta je er niet alleen voor én kun je begrijpen wat jouw mensen belangrijk vinden. Communiceer ook als je besluit geen verzekering af te sluiten of geen pensioen op te bouwen. Leg uit waarom, dat creëert naast begrip, ook de mogelijkheid dat jouw teamleden zelf actie kunnen ondernemen. En zelf verzekeringen afsluiten en een keuze maken in de pensioen opbouw.

Heb je hulp nodig om ‘de basis’ voor jouw mensen goed te regelen? En te kijken waar je staat? Dan help ik je graag! Middels mijn HR Scan krijg je een goed overzicht van wat er moet gebeuren en hoe je dat stap voor stap kunt regelen. Of neem contact met mij op anke@hrwizard.nl.

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je dan nu in voor de HR Wizard nieuwsbrief en ontvang nuttige HR tips and tricks in je mailbox. Eens per twee maanden.